Webshops

Handel på internettet tog sin spæde start i Danmark i 90’erne. Med en webshop har virksomhederne mulighed for at opbygge en virtuel forretning og på den måde udvide målgruppen fra et afgrænset geografisk område til hele Danmark eller hele verdenen.
For at gøre den virtuelle forretning til et salgssted og ikke blot et udstillingsvindue med produkter og priser, er det nødvendigt at tilkoble betalingskort som fx Dankort, Visakort og Mastercard etc. Alternativt kan der også være bankoverførsel eller PayPal. Når betalingskortene er tilkoblet, er det muligt at tilbyde e-handel på webshoppen.
Shoppen kan bruges både mellem virksomheder B2B og mellem virksomhed og privat forbruger B2C. Ved B2B vil det typisk være nødvendigt med en anden form for betaling fx faktura med x antal dages kredit, så selve betalingstransaktionen ikke sker på selve shoppen.
Ved B2C vil betalingstransaktionen typisk ske via shoppen.
Når der tilbydes e-handel, skal shopejerne forholde sig til fragt og forsendelse. Dette aspekt har stor betydning for antallet af handler der gøres på shoppen. Fragt og forsendelse skal være økonomisk overskuelig og forholdsvis hurtig levering.

Se eksempler på webshops med betalingskort

Comments are closed.